پشت‌پرده ترک تشریفات انتخاب طراح لباس کاروان المپیک
نوشته شده توسط : onlinetabliq

رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛
پشت‌پرده ترک تشریفات انتخاب طراح لباس کاروان المپیک | علی اژدرکش، صاحب برند هکتاتون و طراح لباس ورزشکاران کیست؟
ماجرای لباس کاروان المپیک هر چهار سال یک بار سوژه رسانه‌هاست. کج‌سلیقگی و عدم رعایت استاندارد‌های طراحی لباس متناسب با فرهنگ و تاریخ کشور هر بار مورد نقد کارشناسان مد و لباس و رسانه‌های ورزشی قرار می‌گیرد، اما رویه نهاد متولی یعنی وزارت ورزش و کمیته المپیک ثابت است؛ بدون توجه به انتقاد‌ها همیشه رانت را به دوستانمان می‌دهیم!
این اولین بار نیست که طراح لباس تیم‌های ورزشی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. سال ۲۰۲۱، رویداد۲۴ از انتخاب یک شبه یک مزون خیاطی برای طراحی لباس کاروان المپیک ایران بدون رعایت ضوابط طراحی شده پرده برداشت. دولت وقت دو سال پیش از آغاز مسابقات المپیک کارگروهی را برای انتخاب طراح لباس کاروان تعیین کرده بود و این کارگروه طی مراحل طولانی در نهایت دو طراح را به وزارت ورزش و کمیته المپیک برای انتخاب نهایی معرفی کرد، اما به طور ناگهانی یک طراح سوم وارد میدان شد و گوی سبقت را ربود.

در جریان المپیک ۲۰۱۶ ریو هم لباس تیم ملی فوتبال جنجال برانگیز شد. آن زمان اعلام شد که یک شرکت محصولات ورزشی ایتالیایی به نام جیووا برنده مزایده طراحی لباس بازیکنان تیم ملی ایران شده، اما جنجال‌ها بر سر این لباس در نهایت منجر به فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت جیووا شد. فدراسیون فوتبال ایران در آن زمان شرکت پوشاک و لوازم ورزشی جیووا ایتالیا قراردادی سه ساله بسته بود، اما در نتیجه اعتراضات و به گفته خود فدراسیون، کیفیت «نامرغوب» این لباس‌ها، قرارداد را فسخ کرد.

لباس کاروان المپیک ۲۰۲۴ از دوره‌های قبلی هم اسفناک‌تر است. کاروان ایرانی با کت‌های سفید شبیه به روپوش پرستاری و مقنعه‌های مشکی در مقابل دوربین رسانه‌های جهان ظاهر شدند، به کادر درمان شباهت بیشتری دارد تا یک گروه ورزشی.

ترک تشریفات انتخاب طراح و رونمایی دقیقه نودی از لباس کاروان المپیک برای جلوگیری از اعتراض‌ها 
خبر‌هایی به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان می‌دهد دولت رئیسی با ترک تشریفات قبلی، یک‌سره سراغ دوستانش رفته و سفارش لباس داده است.

مجید نامی عضو اتحادیه پوشاک که در جریان نحوه انتخاب طراحی لباس کاروان المپیک دوره‌های قبل بوده به رویداد ۲۴ گفته این‌بار همه فرآیند، پشت‌پرده اتفاق افتاده است.

نامی می‌گوید: اگر قبلا به خاطر اعتراضات و مطالبات مردم و بخش خصوصی سعی می‌شد حداقل به صورت نمایشی از نظرات کارشناسان استفاده کنند، این بار کلا تصمیم گرفته شد همه چیز درباره شرکت تولید‌کننده و تامین‌کننده لباس پشت‌پرده برود.

این کارشناس مد و لباس می‌گوید، لباسی که در این دوره برای کاروان المپیک طراحی شده، نتیجه کج‌سلیقگی و بی‌دانشی است.

او گفته برخلاف دوره‌های قبل، برای انتخاب طراح این بار هیج اطلاع‌رسانی عمومی صورت نگرفته است.

نامی تاکید کرده هیچ یک از فعالان صنف پوشاک اطلاعی از روند انتخاب طراح نداشتند، هیچ کمیته‌ای برای این منظور تشکیل نشده و کمیته المپیک هیج فراخوانی به بخش خصوصی نداده است. هرچه بوده از طرف کمیته المپیک و وزارت ورزش انتخاب شده است.

مقالات دیگر: ظروف کرایه هفت حوض

او علت عدم اطلاع‌رسانی عمومی را تلاش متولیان کمیته المپیک برای جلوگیری از انتقاد‌ها و سرو صدا خوانده گفته این‌ها حتی برای اینکه قبل از اعزام کاروان، اعتراضی انجام نشود، از لباس رونمایی هم نکردند و گذاشتند کاروان با آن وضع وارد فرانسه شود.

به گفته نامی، کمیته المپیک با روابط خاص خودشان دست به انتخاب طراح زده‌اند.

این کارشناس صنف پوشاک می‌گوید: فرقی نمی‌کند چه طراح لباس باشد، مهم این است که خروجی کار، آبرومند و نشان‌دهنده فرهنگ و هنر و ریشه ایرانی باشد. لباس کاروان کشور‌های فلسطین یا عراق یا حتی افغانستان را ببینید! چقدر زیباست! این در حالی است که ما هیچ نشانه‌ای از هیچ فرهنگی در لباسمان نداریم.

نامی می‌گوید در دوره‌های گذشته حداقل کار را به دست کارگروه مد و لباس می‌دادند که زیر نظر وزارت ارشاد بود هرچند در نهایت خود کمیته المپیک و وزارت ورزش انتخاب می‌کردند.

او دربار عواید مالی طراحی لباس کاروان المپیک برای شرکت تولید و توزیع‌کننده گفته: مسائل مالی این حوزه مخفی است و برای ما مشخص نیست. در دوره‌های قبلی که ما حضور پررنگ‌تری داشتیم، قرار بود درباره حوزه مالی بعد از انتخاب نهایی حرف بزنیم که در نهایت تصمیم چیز دیگری شد.
ادامه مطلب





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 185
|
تعداد امتیازدهندگان : 61
|
مجموع امتیاز : 61
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: